Musallat Film Eleştirisi

16 Kasım 2007  |  Kategori: Kişisel

Musallat Filminin AfişiBlogta sinema kategorisi olmasına rağmen pek film eleştirisi yazmıyorum. Aslında sinemaya olan ciddi bir merakım ve sevgim var fakat nedense diğer yazılardan pek fırsat olmuyor.

Uyarı: Yazının bundan sonraki kısmı film ile ilgili detaylar içermektedir.

Türk sinemasında korku nerdeyse en az film çekilen kategorilerden biri. Eskinin B sineması diyebileceğimiz bir takım marjinal filmlerden sonra (Örnek: Şeytan) son dönemde izleyiciden tam puan alamayan ama Türk korku sineması adına önemli adımlar sayışabilecek Büyü, Dabbe, Araf gibi filmler çekildi. Musallat da korku kuşağının son örneği olarak bugün gösterime girdi.

Önce kısa bir özet geçelim. Köyde çiftçilik yaparak geçimini sağlayan Suat Nurcan ile severek evlenirler. Fakat Nurcan’ı Suat’tan daha çok seven “biri” daha vardır. Başka bir âlemden olan bu âşık Suat ve Nurcan’ın başına “musallat” olur. Çember örgü içinde Suat, Suat’a yardım eden Hacı Burhan Kasavi ve ailesi kendilerine musallat olan “biri”nin gazabından kurtulamazlar.

En sonunda söylenecek sözü en başta söyleyeyim ben filmi çok beğenmedim fakat Türk korku sinemasının yukarıda arz ettiğim durumuna binaen filmi izlenebilir olarak görüyorum. Hatırlatmakta da fayda var. Filmde çok fazla olmasa da cinsel içerik, bu içerikten fazla da çocukların izlemesinde ciddi sakınca olabilecek korku ve gerilim öğeleri mevcuttur. Zaten film +13 etiketi ile gösterime girmiştir.

Filmin ana teması Türk korku sinemasının neredeyse yegâne sermayesi olan cinler üzerine kurulu. Fakat Musallat’ı diğer “cinli” filmlerden ayıran noktalar da yok değil. Bir kere filmin din ile ilgili kısmı konusunda fazla acemilikler yok. Hacı Burhan Kasavi karakteri ile çizilen “cinci hoca” figürü karikatürize edilmemiş. Yani Uğur Dündar’ın cinci hocalarından değil. Haddi zatında Hacı Burhan Kasavi karakteri arka plandaki bir figürü aşıp filmin başkarakterlerinden biri haline gelmiş. Ayrıca Hacı’nın yaptığı uygulamalar çerçevesi iyi çizilmiş başarılı planlar olarak filmde yer alıyor. Şunu rahatlıkla söyleyebilirim ki film ekibi filmi çekmeden önce konsept hakkında kapsamlı araştırmalar yapıp bunu beyazperdeye iyi bir şekilde aktarmayı başarmış.

musallat-keriman-meral-koro.jpg

Konu korku olunca hele bir de film beyazperde de cini resmetme iddiasını taşıyınca izleyicide de beklenti oluşuyor. Filmde cin ile ilgili sahneler teknik açıdan güldürmüyor fakat korkutmayı da fazla başaramıyor. Haddi zatında bence korku sinemasında korkutan şey yaratık değil yaratığın insan üzerindeki etkisidir. Musallat bu açıdan korkutamıyor. Yani bir kaç sahne hariç kahramanlardan fazla korkmuyoruz. Burada bir sahneyi kayırmak gerekir tabii. Birçok izleyici yorumunda da belirtildiği gibi rahmetli babaanne Keriman rolünde izlediğimiz Meral Koro’nun duvardaki fotoğrafının önünde gözlerini tabiri caizse fal taşı gibi açmış bulunduğu sahne bence filmin en dikkat çekici sahnesidir. Filmi izlerken nadiren korktuğum sahnelerden biridir. Şahsen Meral Koro’da bu anlamda ciddi bir korku sineması yüzü bulunduğunu çok net söyleyebilirim.

Musallat’ta konu çember örgü diyebileceğimiz bir biçimde ilerliyor. Öykü birçok Amerikan filminde seyrettiğimiz geri dönüşlü tamamlama şeklinde kurgulanmış. Bu olay örgüsü biçimi doğru kullanıldığında oldukça etkili bir çerçeve ortaya çıkarırken yanlış kullanıldığında seyircinin kafasının karışmasına da neden olabiliyor. Musallat’ta bu anlamda olay örgüsü iyi kullanılmış diyebiliriz. Özellikle geriye dönüşlerde birim olarak 1, 3, 5 sayılarının kullanılması ekibin konsepti iyi tahlil ettiklerini gösteriyor. Fakat aradan geçen zamanın kahramanlar üzerindeki etkisi biraz yavan kalmış diyebiliriz. Özellikle başroldeki Suat’ın Almanya sahnelerindeki kriz anları daha iyi çekilebilirdi. Tabii bu noktada işin içine oyunculuğunda girdiğini söylemek gerekir. Zira seyirciyi oyuncunun durumu ile korkutamazsanız geriye bir tek efekt silahınız kalıyor. Efektleri de olur olmaz yerde kullanırsanız film inandırıcılığını yitiriyor. Filmin ilk bölümünde maalesef bu hataya düşülmüş. Yönetmen fazlaca efektlerden medet umar hale gelmiş. Bu nedenle ilk bölüm korku açısından fazla akıcı olmayan bir havada geçiyor.

Filmdeki “çarpılma” temasının kullanıldığı planları başarılı buldum. Gerek Suat’ın küvetteki “çarpılması” gerekse Hacı Burhan Kasavi’nin ailesinin “çarpılma” planları kültürümüzdeki çarpılma mitine önemli göndermelerde bulunuyor. Aslında küvetteki çarpılma sahnesi daha da etkili hale getirilebilirdi. Çünkü bizde önemli bir halk söylencesi olan çarpılma miti herkes tarafından korkuyla karışık merak edilen bir durumdur.

Hacı Burhan Kasavi karakterinde izlediğimiz Kurtlar Vadisi’nin Duran Emmi’si Kurtuluş Şakirağaoğlu rolün hakkını vermiş diyebilirim. Gerçi yer yer Şeytan filmindeki Agah Hün’ü anımsatmadı değil. Nedense terlediği sahneler çok ilgimi çekti. Belki bazılarına abartılı makyaj olarak gelebilir ama etkilendiğimi itiraf etmem gerek.

Filmin yüklendiği temalardan biri de yeni gelin ve doğum teması. Korku sinemasında doğum çokça işlenen nerdeyse korkutması garanti haline gelmiş klişelerden biri. Bunun bizdeki söylencelerde “sakallı bebek” şeklinde karşılığı da var. Musallat’ta doğum teması cömertçe harcanmış olarak karşımıza çıkıyor. Çünkü korku sinemasında seyirciyi geren yaratığın bedeni veya görüntüsü değildir. Yaratığın sesi, görüntüsünün insanlar üzerindeki etkisi seyircide daha kalıcı duygular bırakır. Meşhur sözdür kapalı bir kapı her zaman korkutucudur çünkü arkasında ne olduğunu bilemezsin ve hayalinde ne kadar korku imajı varsa hepsini o kapının arkasına koyarsın. Ama Musallat’ta korku korkusuzca nesneleştiriliyor. Bir derece bu nesneleştirmenin gerilim atmosferini bozduğunu söylemek mümkün. Çünkü siz bir cini resmederseniz insanlardaki korkuyu çoğaltmak yerine azaltırsınız. Malumdur ki insanoğlu görmediğinden daha çok korkar.

Toparlayacak olursak Musallat bazı hatalarına rağmen Türk korku sinemasında önemli bir basamak olarak karşımıza çıkıyor. Bir noktada güldüren, alay edilen korku filminden güldürmeyen fakat korkutamayan korku filmine doğru bir geçişi sembolize ediyor. Muhakkak bundan sonra çekilecek olan yapımlar hedefe daha yakın konumlanacaktır.

Yeri gelmişken şunu da arz etmem gerekiyor. Türkiye coğrafyası zengin destan, efsane, halk hikâyesi, söylence kültürüyle aslında çok önemli malzemeler sunuyor. Ben korku filmi çekecek olsam Anadolu’da ağızdan ağıza dolaşan, içinde korku öğeleri barındıran “cinli”, perili hikâyelerden esaslı bir derleme çalışması yapardım. Bu derlemeler sonucunda elinizde oluşacak olan hazine size hem esaslı senaryolar yazdırır hem de esaslı filmler çektirir.

Yazıyı bitirirken teamül gereği filme 5 üzerinden 3, on üzerinden 6 verdiğimi ekleyeyim :)

Bir de meraklısına…

Musallat Kaynakçası

Musallat Resmi Web Sitesi: www.musallat.com
Yapımcılar: Mia Yapım - Dada Film
Sinema Sitelerinde Musallat: İMDB - Sinemalar.com - Sinema.com - Beyazperde
Komünitelerde Musallat: Ekşi Sözlük - Facebook - Sosyomat
Videolar: Teaser - Fragman - Kamera Arkası
Musallat Araması: Google - Yahoo Technorati
Bilet: Biletix - Mybilet



Bu yazıya 28 yorum yapılmış

  1. oyyla.com  |  16 Kasım 2007 @ 21:25 #

    Musallat Film Eleştirisi…

    Musallat filminini ilgi çekici bir eleştirisi…

    oyyla.com - Gravatar
  2. sefer merd  |  17 Kasım 2007 @ 15:40 #

    film eleştriniz doğru ama bu filmdeki dini bilgiler ve cinlere yaklaşım tamamen hurafelerden oluşuyor,Kuran-ı kerim’in anlattığı cin olayıyla hiçbir ilgisi yok.Zaten bu film rosemary’s baby ve the entity diye bir filmin birleştirilmiş halidir.içine biraz anadolu mitleri karıştırılmiş o kadar.Mesela fragmanda geçen medineye hicretten sonra yapılan anlaşma hiçbir islam literatüründe yer almaz,bu nasıl bir cesaret ki uydurma islami metinler yazılabiliyor.bence film bu kapsamda ele alınınca tam bir felaket.

    sefer merd - Gravatar
  3. Selçuk Hoca  |  17 Kasım 2007 @ 16:25 #

    @sefer merd Eleştirilerinize katılmamak mümkün değil. Evet film o kapsamda ele alınırsa bir değil bir çok hatası ön plana çıkar. Fakat sonuçta bu dini bilgiler vermeyi hedefleyen bir belgesel değil. Nasıl masallarda, hikayelerde uydurma gerçek olmayan hadiseler varsa sinemada da oluyor. Gönül isterki hiç bir gerçeği tahrif etmesinler. Fakat gel gör ki huyları böyle :)

    Selçuk Hoca - Gravatar
  4. ece  |  6 Aralık 2007 @ 12:42 #

    bence cok güzel bir korku filmi olmuş her filmde abartma vardır zaten ben bu filmi tavsiye ederim züpeeeeee

    ece - Gravatar
  5. Utanç Duvarı » Blog Archive » Taha’nın Yeri  |  7 Aralık 2007 @ 19:51 #

    [...] Şikayetçi: selcukhoca.com [...]

    Utanç Duvarı » Blog Archive » Taha’nın Yeri - Gravatar
  6. şule  |  11 Ocak 2008 @ 23:01 #

    bence gzl ama insanları etkiliyo we de saça geldi bana

    şule - Gravatar
  7. damlasu  |  22 Ocak 2008 @ 19:50 #

    bilmiyorum nasıl bir film olduğunu ben korkuya bayılırım heleki inli cinliyse ama şu MUSALLAT filmini gerçekten çok izlemek istiyorum merak ediyorum

    damlasu - Gravatar
  8. Ertugrul  |  1 Şubat 2008 @ 19:19 #

    Film gayet gzldii biras ürpertiye kapıldım bence bebek sahnesii ürperticydi

    Ertugrul - Gravatar
  9. Begonya  |  13 Şubat 2008 @ 17:50 #

    Bence sahane bir film olmus Heleki ölüyü defnetme anindaki simsek cakmalari…

    Begonya - Gravatar
  10. ebru  |  2 Mart 2008 @ 22:53 #

    musallat benim yasadıgım köyede cekimleri oldu bu yüzden bana korkunç gelmiyor sahneleri canlı gödüğüm için fakat bihayli uğraştılar bu yüzden seyredilmeye değer bi film diyorum yinede seyredenlere söylüyorum bu tarz filimlerden etkilenmeyin sonuçta bi kurgudur gerçek dışı yani oyuncularınıda tebrik ediyorum

    ebru - Gravatar
  11. oqtr  |  8 Mart 2008 @ 02:06 #

    Ben 3harfli geçen korku filmlerinden çok etkilenirim ve korkarım.
    Normal korku filmlerinden korkmam. :(

    oqtr - Gravatar
  12. esra  |  10 Mart 2008 @ 14:37 #

    süper

    esra - Gravatar
  13. arif  |  27 Mart 2008 @ 15:25 #

    son dönem türk filmleri arasında iyi sayılabilecek bir film

    arif - Gravatar
  14. azazil  |  17 Nisan 2008 @ 09:43 #

    ben yaşıyorum şimdi o yüzden inandırıcı bi senaryo olduğunu söylemeliyim zaten yaşanmış bi olaydan alıntıydı bu film böyle şeyler yaşanmaya da dewam edecek çünkü aşk diye bi kawram war

    azazil - Gravatar
  15. if you do a mistake than never wait for other  |  25 Mayıs 2008 @ 17:17 #

    “Mesela fragmanda geçen medineye hicretten sonra yapılan anlaşma hiçbir islam literatüründe yer almaz,bu nasıl bir cesaret ki uydurma islami metinler yazılabiliyor.bence film bu kapsamda ele alınınca tam bir felaket”… aynen katılıyorum arkadaşıma. saçma sapan şeyler uydurmuşlar hurafe yamayın diyolar hurafe filmin çekenlerin ta kendisi öyle ışıklı ışıklı yapmakla olmuyo efekler mefekler :-)))

    if you do a mistake than never wait for other - Gravatar
  16. ece  |  3 Haziran 2008 @ 11:12 #

    süper bi film izledim ilk kez türkler böle bişiy yaptı helal walla :)

    ece - Gravatar
  17. özlem  |  5 Haziran 2008 @ 22:28 #

    igrenç ötesi birşeydi. filme çok güzel diyenler bence filmden birşey anlamamışlardır bu filmi anlayabilmek için insan beyininin anormal çalişması gerekir diye düşünüyorum saygilar .. !

    özlem - Gravatar
  18. esmerbens  |  11 Haziran 2008 @ 10:31 #

    Bence film güzeldi Dabbe ve bu film beni etkiledi yabancı korku filmleri beni hiç etkilemez am bu filmler etkiledi….Çünkü bizler bu tür olaylardan çok korkarız…Ben gerçekte böle şeyler olduğunu duymuştum…Tabii bu kadar abartılı olmasada…Bence film bizim için 10 üzerinde 8 alabilir ama yabancı sinemalarda fazla bişe yapacağını zannetmiyorum…

    esmerbens - Gravatar
  19. eses  |  20 Haziran 2008 @ 00:35 #

    Türk korku filmi olarak bir devrim.

    eses - Gravatar
  20. gizem  |  20 Haziran 2008 @ 16:22 #

    bana kalırsa harika bi film tırstım hele biğkem karavus un doğum sahnesi acayip tırstırıcıydı doğrusu yani türk korku filmleri arasında en iisi diebiliriz oyuncularda harikaydı bide bu olay galiba yaşanmış filmin başında bikaç insan çıkıp anlatıolardı bişiler araştırdım ya şanmış bir olaymış açıkcası çok etkilendim yaşanmış olunca süperrrr filmdi tek kelimeyle

    gizem - Gravatar
  21. ulas camsari  |  21 Haziran 2008 @ 04:31 #

    Ben filmi benzerleriyle kiyasladigimda cok begendim. Bence Turk korku sinemasi cok geri. Elimizdeki ornekler gercekten cok kotu. Bu filmde beni en cok etkileyen teknik konusunda alinan yoldu. Senaryo asamasinda hala cok geriyiz, ozgun senaryo bulmakta zorlaniyoruz, hepsi ucuz Amerikan senaryolari, bu filmle biraz daha yerlilestirilmeye calisilmis ama cerceve yine ayni. Elestirmenin yorumuna katilarak senaryo konusunda Anadolu’da ozgun cok malzeme oldugunu dusunuyorum. Ama bu da zamanla olacak herhalde. Bu filmde teknik on plana cikmis bence diger Turk korku filmleriyle kiyaslanamayacak kadar yol alinmis. Oyunculuk bence yine cok vasat. Cok acemi duruyor neredeyse tum oyuncular. Ama teknik ve kurgu konusunda yonetmeni korku filmlerine merakli siradan bir izleyici olarak tebrik ediyorum. Ellerinize, emeginize saglik.

    ulas camsari - Gravatar
  22. serkan  |  22 Haziran 2008 @ 20:42 #

    simdiye kadar cekilmis türk korku filmlerinin icin de en iyisi,türk kültür ve din anlaysiina göre temasi gayet güzel.yilan gibi film olmus abi

    serkan - Gravatar
  23. ahmet  |  23 Haziran 2008 @ 05:38 #

    ya siz buna korku filmi diyorsanız siz filim izlememişsiniz? Elbette biz Türk’üz imkanlar bu eyvallah ta hocam filimde çoğu yanlış bilgilendirme var yönetmenin bir kaç yazısını röportajını okuyun adam amerikaya kaptırmış kendini ben etki olarak dabbe de etkilendim çünkü var olan bir şayi anlatıyor yüce kitapta olan bir şeyi bu filimde yine psikolojik korku işlenmiş, gidin stephan king romanları okuyun kurgu görün allak bullak bir film yapmışlar bizde mereklıyız millet olarak 3 harflilere uyuz uyuz sesler koymuşlar beni etkilemedi basit bir yapım Türk yapımı korku bu kadar olur şunu unutmayın çoğunluğu Müslüman olan ülkemizde bu tarz filimleri çekmelerinin ilk amacı para çünkü dabbe var olan birşey inancı olan müslüman korkmaz etkilenir askerde iken o filmi onbaşı arkadaşım izlemiş gece nöbetçileri değiştirememişti :) ben değiştirmiştim.

    ahmet - Gravatar
  24. TUNCAY KULA  |  6 Temmuz 2008 @ 22:17 #

    bu filmmin gerçek olmadığını nerden biliyorsunuzki adama deli diyorsunuz aklını kaybetti diyorsunuz bunu siz bilemessinizki o yüzden yorumlarınızı dikkatli yazınız belkide bu olaydan sonra aklını kaybetti hayatta herşey olabilir belki adam deli değil sadece anlattıklarına inanılmadığı için deli damkası almıştır o yüzden lütfen bu olayları dikkatli yorumluyalım…

    TUNCAY KULA - Gravatar
  25. recep  |  17 Temmuz 2008 @ 21:48 #

    mrhb bebek sahnesi ürketici ama ateşten ben birtek şeytan yaratıldı diye biliyorum.
    (bu konuyu araştırcam) herneyse şeytandan başka varsa eteşte yaratılan varsa neden olmasın. dünya kaç milyon yıldır var. olabir böyle şey ama büyük bi ölçüde pek sanmıyorum.filmin ana konusu ğüzel filmide iyi çekmişler.

    recep - Gravatar
  26. mahmut  |  17 Temmuz 2008 @ 22:35 #

    flim korku ve gerilim 3 harfli,yi inançım var heryerde heran karşınıza çıkabilirgüzel olmuş flim,ama bu flimlerden hiç korkmam dünyanın en korkuç flmini getirin yinede korkmam peter aswere tapıyorum

    mahmut - Gravatar
  27. ferhat  |  19 Temmuz 2008 @ 01:23 #

    hiçbir film ve hiç bir hikaye beni bu kadar etkilememişti.

    ferhat - Gravatar
  28. dehşet-i vahşet !!  |  22 Temmuz 2008 @ 00:56 #

    s0nradan anLamaya başLadım . qerçekten herşey çoq qzLdi . inanmak z0r ama bunLar qerçek . herkes izLmeLi şiddetle tavsiye edi0ruz :)

    dehşet-i vahşet !! - Gravatar

Yorum yapın

XHTML: Bu kodlar kullanılabilir: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>